Wat is er hier anders dan in Nederland

Ik krijg vaak de vragen "wat vind je dat er nou echt anders is, in Canada in vergelijking met Nederland?" en "wat mis je nou echt uit Nederland?".

Anders dan in Nederland
Wat heel raar is, is dat ik heel veel over de jaren ben vergeten!  Ik ver-Canadees wat, als het ware.  Kleine dingen als -andere deurkrukken, andere sloten op de wc deur, andere kranen in de douche, etc., worden gewoon.  Want ik weet zeker dat er VEEL meer dingen zijn die hier anders zijn.

Normaal zijn mijn blog posts meer een dagboek-van-mijn-leven-aan-jullie maar voor deze post vraag ik: voor degenen onder jullie die in Canada zijn geweest "wat vond jij anders in Canada dan in Nederland?"  Laat een berichtje achter in de comments.  Ik ben enorm benieuwd!

Een aantal dingen die ik weet dat anders zijn dan in Nederland zijn:
  • Het leven is hier rustiger dan in Nederland.  Mensen zijn minder gejaagd.
  • Iedereen doet de schoenen uit in huis, het is "the polite thing to do".
  • Bijna iedereen koopt hier fancy Starbucks/Second Cup/Waves/Tim Hortons to-go koffie, het maakt niet uit of je arm of rijk bent.
  • Mocht je niet vaak koffie kopen (zoals moi) dan neem je in ieder geval een grote to-go mug mee van huis.
  • De Keurig is hier de Senseo ;)
  • Alles gaat met de auto.  De wereld is hier niet gemaakt voor de voetganger en de fietser.  Ietwat logisch gezien de grote afstanden, maar persoonlijk vind ik dat het beter kan.
  • Huizen komen hier met vaatwasser, wasmachine, droger en lampen.  Dat zit bij de prijs in. 
  • Alcohol is duur!  Voor 6 biertjes ben je zo $14.00 CAN kwijt.
  • De public wc's hebben altijd kieren tussen de deuren!  Zo zijn ze gemaakt.  Awkward momenten wanneer je per ongeluk eyes-locked met de persoon die haar handen aan het wassen is...
Er is vast nog veel meer!  En ik ben benieuwd waar jullie mee komen.

Wat ik mis
Op volgorde van "gemis" haha.
  1. Kruiden!  Dat is nummer 1.  Verstegen kruiden mix voor alle basics.  Dat concept kennen ze hier niet, dus dan moet je zelf aan de slag met allerlei kruiden mixen...  Niet mijn sterkste punt.
  2. Kaas!  Oh man ik mis de kaas!  We hebben het hier wel (beter duur dan niet te krijgen..) maar het is enorm duur voor een klein blokje.
  3. Ranja.  Nooit gedacht...  Maar de echte Karfan Cefitam ranja, heerlijk.
  4. Zoals het een echte Fries beaamt: Beerenburg ;)
  5. Koffie.  Mmm Douwe Egberts.
  6. De chocolade.  Milka!  Hier smaakt de chocolade toch echt anders.  Al moet ik zeggen, ik begin er aan te wennen.
Fun fact.  Stroopwafels en beschuit kan ik gelukkig hier in een bepaalde supermarkt voor een goed prijsje scoren.

En wat ik mis is natuurlijk mijn familie!  Het is toch echt anders om zonder familie om je heen te wonen.  
Daarnaast is het Friese nuchtere/recht voor z'n raap ook wel echt een ding.  Gelukkig heb ik vrienden die uit Zeeland komen, die toch stiekem (al willen ze het niet horen ;)) wel een beetje zoals Friezen zijn, waarmee ik zo nu en dan heerlijk even "courteous-out-the-window" mee kan kletsen!





Comments

Unknown said…
Leuke post Baukje!

Nog een paar dingen die me zo even te binnen schieten die anders zijn:
- Hier is veeeel ruimte! Niet alleen is er veel ruige natuur, maar ook de wegen e.d. in steden zijn ruimer opgezet.
- De Canadezen zijn heel vriendelijk en gastvrij, en ook minder direct omdat ze je niet per ongeluk willen beledigen (dat kan een voordeel of een nadeel zijn ;-))
- Zelfs een "normale" supermarkt is hier best groot in vergelijk met een standaard Nederlandse C1000 of Alebrt Heijn. Sommige supermarkten zijn hier gigantisch; die probeer ik altijd te vermijden.
- Candezen hebben de neiging om meer buiten de deur af te spreken met vrienden i.p.v. ze thuis te onmoeten.
- De steden zijn heel suf opgezet; in squares and blocks. Wat dan wel weer heel handig is, is dat de Streets en Avenues genummerd zijn en het quadrant van de stad in hun naam hebben (noord west, zuid oost, etc.); heel handig voor mensen met een slecht richtingsgevoel :-).
- Huizen hebben bijna nooit een aparte WC, meestal is dit gecombineerd met een bad/douche (Baukje heeft wel een 'gewone' Europese WC in huis -> lucky!)

Wat ik mis, naast goede kaas en chocola inderdaad:
- Kneuterige, schattige oude dorpjes en steden; alles is hier vrij jong.

Groetjes,
Mirjam
Anonymous said…
Leuke post Baukje. All the things you mentioned are the differences my cousin, her husband and son noticed this summer when they came for a visit. She added this: "Zou er aan toe willen voegen het meebrengen van eten als je naar een feestje gaat zodat de gastvrouw/heer niet alleen voor al het eten hoeft te zorgen."

Groetjes van Aukje (en we wonen dicht bij Ambrose :)

Popular posts from this blog

Chloe Grae Champion

Our summer 2021 so far

The road to rainbow baby