Stay inspired!

Deze blog post gaat over wat ik doe om geïnspireerd te blijven.



Het leven is tegenwoordig enorm druk.  Alles en iedereen is vrijwel altijd bereikbaar en we hebben veel verantwoordelijkheden.  Deze drukte maakt dat het soms gemakkelijk te vergeten is om even stil te staan bij onszelf.

Na een TED-talk (I love Ted-talks!) te hebben gekeken vanochtend, besefte ik dat ik de afgelopen dagen niet genoeg bij mezelf heb stilgestaan.
Het afgelopen jaar, na mijn studie te zijn begonnen, probeer ik hier vaak wel goed mee bezig te zijn en nu bedacht ik dat het misschien wel een leuk idee is om deze persoonlijke "good-practices" met jullie te delen.

Effectiviteit:
Om mijn dagen effectief te besteden probeer ik de volgende dingen elke dag te doen:
  • Ik plan mijn dag.  Aan het begin van de dag open ik mijn agenda en plan ik mijn dag in.  Daarnaast heb ik vaak ook een to-do lijstje waarvan ik in ieder geval de belangrijkste dingen probeer af te vinken voor het einde van de dag.
  • Ik stel doelen voor mezelf.  Ik plan bijvoorbeeld om 3 kwartier gefocust huiswerk te maken en mag dan van mezelf een kwartiertje Pinterest afspeuren (of wat dan ook).  
  • Ik reflecteer.  Reflectie is heel erg belangrijk om van jezelf te leren.  Wat ging er goed?  Het is erg belangrijk om stil te staan bij wat werkte.  Want daar kan je op bouwen.  Wat kan ik beter doen de volgende keer?
Gezondheid:
Gezondheid houdt voor mij zowel lichamelijke- als geestelijke gezondheid in.  Ik probeer voor mezelf daarom elke dag deze dingen te doen:
  • Voornamelijk gezond te eten en voldoende water drinken.  Ik sta altijd versteld hoe veel slechter ik me voel wanneer ik "garbage" eet of niet genoeg water drink.  Ken je het "bleh" gevoel na een vette pizza gegeten te hebben?
  • Move it!  Ik ben redelijk actief van mezelf, maar daarnaast probeer ik ook elke dag even goed te zweten.  Het is het altijd waard, hoe moe ik ook ben; na gesport te hebben (wat voor mij vaak hardlopen betekend) voel ik me altijd heerlijk.  Daarnaast vind ik het ook een lekker gevoel wanneer ik merk dat ik ergens beter/sterker in ben.
  • Ik mediteer.  Dat klinkt voor sommigen wat zweverig en misschien moeilijk, maar dat is het eigelijk helemaal niet.  Het enige wat ik doe is 10 minuutjes me alleen focussen op mijn ademhaling, de voorbijgang van mijn gedachten, mijn lichaam en/of mijn omgeving.  Ik moest er eerst aan wennen, maar nadat ik het een maand had gedaan merk ik echt het verschil. *** Tip: je kan ook een guided meditation op youtube opzoeken.
Focus:
Zoals ik al zei, het leven is enorm druk met allerlei dingen waar je je aandacht op kan en soms moet vestigen.  Maar tegelijkertijd heb je ook de keuze waar je je aandacht op focust.  Om mijn focus op de juiste dingen te houden, probeer ik  het volgende zoveel mogelijk te doen:
  • Gratitude.  Elke avond schrijf ik zo'n 3 dingen waar ik dankbaar voor ben op in mijn "gratitude-dagboek".  Op sommige dagen is dat enorm gemakkelijk en zijn er hele leuke highlights gedurende mijn dag, maar op andere dagen is het minder spectaculair en zit het hem in de kleine dingen.  "De mooie sterrenhemel tijdens mijn avond wandeling met Husker" o.i.d.  Hiermee kies ik om me op de goede dingen van de dag te focussen.
  • Ik ruim op.  Mijn huis en mijn kantoor netjes en georganiseerd houden.  Dit geeft me inspiratie en zorgt ervoor dat ik me op mijn werk en belangrijke dingen kan focussen.
  • Ik doe en plan leuke dingen.  Wat vindt ik het leukste om te doen?  Hiken, kamperen, buiten zijn, met vrienden zijn, enz.  Om ervoor te zorgen dat ik mijn tijd en energie focus op wat ik het leukst in mijn leven vind, probeer ik zoveel mogelijk deze dingen ook daadwerkelijk toe doen en te plannen.  Klinkt simpel, maar kijk eens naar hoe jij je tijd hebt besteed de afgelopen week.  Hoeveel van die tijd heb je besteed aan de dingen die jij het leukste vindt in het leven?

Wat doe jij om geïnspireerd te blijven?

Comments

Popular posts from this blog

Our summer 2021 so far

Chloe Grae Champion

Ons leventje deze eerste 3.5 maanden