Cattle round up

Vrijdag 5 Oktober 2012 tot Dinsdag 9 Oktober 2012

Afgelopen weekend ben ik naar een cattle round up geweest. In de bergen bij Crowsnest Pass in Alberta.
Ik was uitgenodigd door Jane van de Wyalta Ranch (waar ik in 2006 voor een maand op stage ben geweest)

Vrijdag ben ik voor lunch vertrokken met 5.5 uur rijden voor de boeg!

(Ik verblijf op het moment in Delia, Alberta. Op de prarie bij de bee keepers :) Jouwert, Oene, Jappie en Durkje.)

Ik kwam mooi  net voor het donker aan en kreeg meteen een lekkere rye and coke en chilly voorgeschoteld. Nou ideaal :)

Jane en Garth waren er. Jane haar moeder (Donna), Jane haar dochter Kristin en 4 mensen uit Quebec -provincie in Oost Canada- (die ook gasten waren).
We sliepen in "cowboy tenten" met een wood stove er in. (Zo iets: http://www.google.com/imgres?um=1&hl=nl&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbnid=4LYT9YkmFyZsQM:&imgrefurl=http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/228532-Wasatch-Conditions-11-12/page27&docid=2J4mAP5ElW-UtM&imgurl=http://i795.photobucket.com/albums/yy236/trackheadmoto/IMG_0302.jpg&w=640&h=430&ei=X8d1UNuPIKPKiwKd8YC4Cg&zoom=1&iact=hc&vpx=407&vpy=372&dur=1412&hovh=184&hovw=274&tx=199&ty=157&sig=115398130761817800382&page=2&tbnh=144&tbnw=204&start=20&ndsp=21&ved=1t:429,r:1,s:20,i:140 )

's ochtends om 8 uur was ontbijt en kregen we porridge en toast met bacon and eggs. We namen een sandwich voor lunch mee en dan gingen we opzadelen.
De helft bleef in de buiten keuken om ontbijt te maken en de andere helft (gezien mijn niet zo bestaande kook kunsten koos ik voor die andere helft) ging de paarden voeren en naar het beekje brengen voor water.

Zaterdag zijn we te rijden geweest door de bergen, op zoek naar koeien. We hebben ongeveer 4 uur gereden die dag. Daarna zijn we naar camp gegaan en gezellig wat gedronken, kampvuurtje erbij en rond etenstijd hadden alle families (ranchers) samen een potluck. (Een soort bbq feestje waarbij iedereen wat eten mee neemt)
Zondag zijn we weer op zoek gegaan naar koeien. Deze keer voor 8 uur. Dit was een best zware rit voor de paarden, hele stijle bergen en dikke bebossing.
Die avond hadden we steak and stuffing, yam potatoes en worteltjes en aardappelen. Omdat het Thanksgiving was :)

Maandag moesten we vroeg van bed. Half 6. Omdat het gathering day was. Alle ranchers (stuk of 30 mensen) kwamen allemaal naar de bergen om hun koeien van het gathering field (waar alle koeien waren heen gedreven) naar de corrals te drijven. Jane haar 2 zonen, Kendall en Kris, kwamen die dag ook om te helpen, dus die waren er ook al om een uur of 8.
Om ongeveer half 9 zijn we die kant op gegaan. Ik ging samen met Garth en Jane haar zonen die kant op. En Jane, haar dochter en de Quebec mensen bleven nog wat langer wachten. Een paar ervaren ranchers gingen Cow Juicer (een hele stijle, glibberige berg) op om daar de koeien weg te drijven en de rest (waaronder ik) gingen helemaal naar het einde van het holding field om vanaf daar de koeien terug naar de rivier te drijven. Ik was al bijna per ongeluk ook Cow Juicer op gegaan, omdat Jane had gezegd "stick with Garth" maarja zij gingen met zijn 3en die enge berg op, nou daar had ik niet zo heel veel zin in, dus ik gauw in galop naar de andere groep.
Ik was met een groepje van 3 aan 1 kant van the holding field en 3 anderen waren aan de andere kant. We dreven toen alle koeien naar de rivier en wachten tot alle riders weer terug waren met alle koeien. Toen met zijn allen achter de koeien om ze door de rivier te krijgen. (Best diepe en sterke rivier, net geen natte voeten) Een paard van de Quebec man struikelde en viel in het water :( brr...
Nou en toen over de weg naar de corrals, waar ook ons camp was.

Die avond gezellig aan de borrel en supper. En dinsdag was het sorting day.
Binnen 5 uur hadden de ranchers alle 1200 koeien gesorteerd per eigenaar op brand + ear tags.

Ik ben om 11:30am weer terug naar Delia gereden, zodat ik voor het donker thuis was :)





Comments

Popular posts from this blog

Chloe Grae Champion

Our summer 2021 so far

The road to rainbow baby